Какво се крие зад „Мечтите“ на Национална лотария

0
Цвете, Венчелистчета, Зеленина

„Игрите на щастието“, които били накарали хората отново да мечтаят, са най-крупният рекламодател в България. И като такъв показаха как могат да изкривяват обществения дневен ред.

Коментар от Паулина Паунова:

В последните дни един клип буквално се превърна във вирус. Взриви социалните мрежи и предизвика множество реакции-насмешка, гняв и подписка в защита на… Националната лотария. Във въпросното видео иначе талантливият актьор Захари Бахаров призовава политиците да не отнемат „мечтите на хората“. А мечтите на хората се оказаха хазартните талончета.

Паралелно с клипа едрият бизнес се обяви срещу лансираните поправки в закона, които целят да ограничат рекламата и продажбата на лотарийни билети. Същото сториха и от АБРО-организацията на радио- и телевизионните оператори.

В отворено писмо Кирил Домусчиев се обяви срещу внесените по инициатива на вицепремиера Валери Симеонов промени в Закона за хазарта, като ги нарече „популизъм“.

АБРО настоява текстовете да се подложат на обществена дискусия с бизнеса, с експерти, с медии и въобще с всички, които имат отношение по темата.

В същото време в националните телевизии дебат по промените така и не се състоя. В емисиите си те обявиха, че има голям проблем с един законопроект на Валери Симеонов, но какъв е той, какво предлага, защо го предлага така и не стана ясно.

Липсваха обичайните граничещи с истерия дебати в сутрешните блокове. А зрителят разбра едно: лошите политици правят някаква промяна, която очевидно ще бъде пагубна и с ужасни последици. Всички рубрики и следобедните обзорно-публицистични формати мълчат. Говори единствено Захари Бахаров, който се тревожи, че мечтите на хората ще бъдат ограбени.

Какво всъщност предлага законопроектът на Симеонов? На първо място с текстовете се забранява разпространението на билети, фишове, талони, както и изплащането на печалби в обекти без лиценз от Държавната комисия по хазарта.

Подобна мярка е наистина наложителна с оглед на сегашното масово разпространение на талони за участие в лотарийните игри на „Национална лотария“ и „Лотария България“, в които има участие Васил Божков. Ако промяната се приеме, талоните ще могат да се продават само в специализирани хазартни обекти, подобни на тези на „Българския спортен тотализатор“ и „Еврофутбол“.

Друга мярка, която също изглежда наложителна, предвижда ограничаването на рекламата за хазарт. В момента законът забранява пряката реклама, но това не спира големите национални телевизии да рекламират „игрите на щастието“ в най-гледаното време, като заобикалят правилата.

Оказа се, че Васил Божков е най-големият рекламодател на телевизионния пазар през 2017 година, като инвестираната сума възлиза на 23 милиона евро. Точно поради тази причина телевизиите не инициираха „обществен дебат“.

Драгият зрител в България трябва да има мечти, простиращи се с амо до търкането на талончета. Точно те са неговият път към щастието. Всичко останало само му напомня, че е нещастен, ограничен и незначителен.