Кошмарната 2020 г. доведе до срив на устойчивата рентабилност на авиокомпаниите. Пандемията прати превозвачите в дълбока дупка заедно с производителите на авиационна техника, летищата и лизинговите фирми, като изгледите за излизането от нея не са особено оптимистични.

2021 г. се очертава като преходна за предприятията. В най-добрия случай пътят напред ще е неравен, а напредъкът към възстановяването на пътуванията зависи от темпото на ваксинация, достъпа до капитал, правителствените политики и непредсказуемостта на коронавируса, който все още не е напълно разбран, пише Bloomberg в свой анализ.

Трафикът на авиокомпаниите няма да види значителен тласък, докато ваксинацията не обхване по-сериозен дял от населението, за да се ограничи инфекцията. Дори тогава може да са необходими усилия, за да се върнат някои хора в самолетите. В Европа това ще означава цени до 9,99 евро (12,33 долара), според главния изпълнителен директор на Ryanair Holdings Plc Майкъл О’Лиъри.

Ирландският дискаунтър разреди графика си през март, което подчертава несигурността, която все още помрачава перспективите пред индустрията.

Други идеи, които се предлагат с цел привличане на пътници, са безплатен престой в хотел, сделки 2 за 1 и безплатна застраховка за пътуване. Промоциите на някои превозвачи, например China Eastern Airlines Corp., включват предлагане на неограничени полети на една цена.

Ключовият въпрос е колко време ще отнеме на клиентите да захапят стръвта. Подем в пътуванията през свободното време и семейните пътувания трябва да се усети в повечето региони около средата на годината. По-доходоносният бизнес трафик вероятно ще изостане, тъй като повечето компании избягват да пращат персонал в командировки.

Авиокомпаниите събраха рекордни суми през 2020 г., които ще са им необходими през 2021 г. Продажбите на акции и преобразуването на дългове ще придобият по-голямо значение, тъй като компаниите се опитват да възстановят баланса си.

Правителствата, които са оказали държавна помощ за 220 млрд. долара през миналата година по данни на Moody’s, ще продължат да играят водеща роля в авиоиндустрията. Франция и Нидерландия – най-големите акционери в Air France-KLM, водят преговори за вливане на милиарди евро в компанията, като същевременно конвертират част от вече отпуснатите 10,4 млрд. евро в хибриден дълг.

Превозвачи като EasyJet Plc вероятно ще привлекат повече собствен капитал. „Изгарянето“ на пари обаче си остава проблем. Някои авиокомпании са в по-отчаяно положение. Контролираният от съда план за преструктуриране на Norwegian Air Shuttle ASA разчита на привличането на нови инвестиции. Компанията в голяма степен се отказва от своя добре познат трансатлантически бизнес, за да се съсредоточи върху регионалните услуги.

Кредиторите на фалиралата Thai Airways International Pcl трябва да обмислят план за рехабилитация през февруари. AirAsia X Bhd., малайзийският превозвач на дълги разстояния, и тайландската Nok Airlines Pcl също подготвят такива планове, които ще се разглеждат в следващите месеци.

Американските авиокомпании ще получат федерална помощ в размер на 15 млрд. долара в подкрепа на заетите до 31 март. През 2020 г. те получиха 25 млрд. долара.

Въпреки оказаната помощ, десетки авиокомпании фалираха или подадоха молби за защита от кредитори от началото на пандемията. Тези, които са на „животоподдържане“, вероятно ще бъдат погълнати от по-силни играчи. В Германия Deutsche Lufthansa AG се стреми към сливане с ваканционния превозвач Condor, като добавя маршрути до слънчеви места като Занзибар и Корфу.

Condor – някогашно подразделение на Lufthansa, което през 2019 г. оцеля след фалита на тогавашната му компания-майка Thomas Cook, е примамлива цел. Засега обаче германската авиокомпания е възпрепятствана заради условията на спасителния пакет, който получи от държавата.

В Индия Tata Sons Ltd. изкупи дела на закъсалия си партньор AirAsia Group Bhd. в местно съвместно предприятие. Държавната Air India е друга потенциална цел, вероятно чрез Vistara, предприятието на Tata със Singapore Airlines Ltd.

След години на работа първите „обикновени“ космически авантюристи са готови да полетят през 2021 г. с милиардера Ричард Брансън, който открива търговски суборбитални разходки във Virgin Galactic Holdings Inc. Компанията вече е казала на инвеститорите, че Брансън ще излети от Ню Мексико през първото тримесечие и след това започват услуги с група от около 600 ранни клиенти, които са платили до 250 000 долара на билет.

Предприятието на Брансън може да види конкуренция от страна на Джеф Безос, който разработва ракетата New Shepard на Blue Origin LLC за суборбитални пътувания. През октомври компанията извърши своя седми тестов полет от Ван Хорн, Тексас. Планирани са още поне два такива полета преди да започнат да летят и хора.

Третият екип, Space Exploration Technologies Corp. на Илон Мъск, ще лети с частен екипаж от четирима души за Axiom Space Inc. в края на годината. Групата ще има 10-дневен престой на борда на Международната космическа станция като част от усилията на НАСА да стимулира търговските предприятия в ниска земна орбита.

Интересът към по-малките самолети започва да се засилва, но търсенето на големи самолети катастрофира. Продажбите бяха потиснати и преди пандемията, а излишъкът от използвани модели ще намали търсенето с години. На фона на свитите полети на дълги разстояния Airbus и Boeing видяха как най-големите техни самолети се „пенсионират“ предсрочно, а авиокомпаниите се отказаха от поръчките.

Няма много насърчителни признаци. Boeing се бори да задържи поръчките за най-големия самолет на пазара, моделът 777-9, който изостава с две години от графика. Анализаторите виждат още съкращения на производствените темпове за по-продавания Boeing 787 и Airbus A350. Производството на по-малко популярния A330 може да намалее до един месец, според агенцията Partners Sash Tusa.

Големите авиокомпании навлязоха на пазара на все по-малки дестинации, когато бумът на въздушните пътувания достигна своя зенит през 2019 г. Сега те се отказват от нерентабилните маршрути, за да спрат загубите. По-малкото полети, по-малките самолети и намалените връзки с големите градове поглъщат икономиките на някои зависими от туризма места. Това оттегляне обаче може да се задържи за дълго.

Особено уязвими са по-дългите маршрути, които все още са в своята фаза на развитие. От края на март например British Airways за постоянно ще спре полети до 13 дестинации на дълги разстояния в Северна Америка, Близкия изток, Южна Африка и Азия. Cathay Pacific ще преустанови услугите си до седем глобални локации.

Големите превозвачи от Близкия изток като Emirates и Qatar Airways, които процъфтяват с бързи пътувания по целия свят, вероятно няма да запълнят пропуските.

Да стартираш авиокомпания в условията на най-лошия спад в индустрията може да изглежда безразсъдно, но има известна логика. Финансирането остава евтино и пандемията създаде огромен флот от заземени самолети, много от които са собственост на лизингови фирми, отчаяно търсещи нови оператори. Производителите на самолети също търсят купувачи за чисто нови самолети след анулиране на поръчки.

Превозвачите съкратиха капацитета и хиляди работни места, осигурявайки на потенциалните съперници изобилие от опитен персонал, докато високите нива на дълга ограничават способността им да отвърнат.

Сред проектите в ход е Cyrus Capital, който цели да съживи британската Flybe, след като закупи марката. Новоучредената Emerald Airlines спечели договор за предоставяне на регионални полети за ирландския Aer Lingus. Базираната в Осло Flyr, която трябва да стартира през следващите месеци, иска да вземе някои маршрути, а основателите на PT Lion Mentari Airlines планират стартиране в Индонезия.

В Северна Америка канадската Flair Airlines има за цел да увеличи самолетите си от 3 на 50 под нова марка и управление. В Маями Global Crossing Airlines, която лети като GlobalX, планира да извършва чартърни полети до Латинска Америка. Южноафриканският лизингодател Global Airways помогна за пускането на дискаунтера Lift през декември.

Точно както се стигна до стриктни проверки след терористичните атентати от 11 септември, Covid-19 вероятно предвещава продължително използване на маски, социално дистанциране и приложения за записи на пътниците. Това ще бъде катализатор на много промени.

Клиентите вероятно ще изискват авиокомпаниите да поддържат сегашните си високи нива на хигиена, което може да повлияе на доходността. Една от основните промени, която става част от пейзажа, е въвеждането на тестове за коронавирус преди пътуване. Превозвачите настояваха за това като начин за насърчаване на пътуванията, макар и инициативата им да не се увенча с особен успех.

Вероятно промените в процесите по чекиране и качване на самолета ще останат за постоянно. Много авиокомпании премахнаха и таксите за промяна на резервациите, като възстановяването на суми вероятно също ще стане по-лесно.