Още една важна стъпка за възстановяване на Княжевския лифт беше направена днес. Получено бе одобрено задание за изработване на специализирания устройствен план за възстановяване на лифта от РИОСВ. Одобрението се основава и на становище на Изпълнителната агенция по горите, която подкрепя твърдението на общината, че Княжевският лифт е законен строеж и възстановяването му се насърчава от действащия план на „Витоша“.

Категоричното становище на всички институции е, че промяна на Плана за управление на природния парк не е необходима, каквото дълго време беше настояването на собственика на лифта.

В последните седмици собственикът „Витоша ски“ многократно и публично обяви, че са готови в най-кратки срокове да започнат възстановяване на Княжевския лифт.

„Очаквам от собственика да внесе заданието и нужните документи за предварително съгласуване пред министъра на земеделието, храните и горите, за което ще получи точни указания. След това предварително съгласуване главният архитект ще може да внесе заданието в Столичен общински съвет.“ коментира кметът на столицата Йорданка Фандъкова.

„Надявам се, че ще получи подкрепа от различните политически групи. Това е кауза, която винаги е обединявала общинските съветници. Аз лично разговарям с г-н Тома Белев и разчитам в действията ни и на неговата експертиза.“ обясни Фандъкова.

„Столична община продължава да работи и по двата варианта за възстановяване на лифта.
Първият е с изработване на специализиран план, което е предложено от „Витоша ски“ в рамките на съществуващото трасе. И вторият – възстановяване като се използват местата на старите фундаменти. При този вариант не е нужно изработване на специализиран план и това го прави по-бърз.“ уточни тя.

„Така сега на ход е собственикът „Витоша ски“, който реално да докаже заявката си за възстановяване на лифта.“ заключи Фандъкова.

В крайна сметка това е една много добра новина за развитието на туризма в София, а и за всички столичани. Предствяме Ви кратка история на Княжевският лифт:

Построен е през 1962 г. и е първият кабинков лифт в България. Произведен е от австрийската фирма „Братя Гирак/Brüder Girak“ (основана през 1920 г.), която през 1996 г. се обединява с швейцарската фирма „Garaventa“ („Гаравента“) в австрийско-швейцарска фирма „Girak-Garaventa“:

През 2002 г. e създадена австрийско-швейцарската група „Doppelmayr-Garaventa“ („Допелмайер-Гаравента“, Web-сайт).

Лифтът е от типа с две въжета – носещо и теглещо. Началната му лифтова станция е в квартал „Княжево“ на 744 м н.в., а крайната – на връх Копитото на 1348 м н.в., непосредствено до 160-метровата телевизионна кула, като преодолява денивелация от 604 м. В двете станции се намираха гаражи за 54-те кабинки, произведени от австрийската фирма „Swoboda“ („Свобода“). Дължината на линията е 1900 м, капацитетът ѝ – 600 души на час и се пътуваше 11 мин. По трасето са поставени 8 стълба, а проектната скорост на лифта е била 3 м/сек.

През 1992 г. става авария и оттогава не работи. Станциите на лифта са разграбени и не е възможно неговото възстановяване в първоначалния му вид. Лифтът в експлоатация може да се види в откъс от сериала „Синята лампа“ (1969 г.).

Ето така е изглеждал лифта, когато е работил.
Така изглежда днес.
Съоръженията са напълно разрушени.

Съществува техническа възможност долната станция на лифта да се премести до входа на парк “Княжево”, в непосредствена близост до последната спирка на трамвай №5. Така лифтът ще стане значително по-привлекателен и достъпен за всички софиянци и туристи. Осигуряването на нужната за съоръжението просека през Княжевската гора е въпрос, който не може да се реши без активното участие и съгласие на местната общност.

Удължение на Княжевския лифт до колелото
на трамвай №5 е технически възможно