Европейската комисия въвежда единна система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките автомобили, създадена по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ /ЕНП Андрей Новаков като мярка за подобряване на пътната безопасност в Европа.

Платформата вече функционира. Тя е доброволна, безплатна и е отворена за подаване на информация от всички държави-членки, за да бъде проследено техническото състояние на леките автомобили, които се препродават в ЕС.

"Всички сме свикнали с историите на хора, които дълго време са събирали пари, за да си купят кола втора употреба и се оказва, че след покупката тя е нескончаем низ от ремонти - често струващи повече от колкото самата кола. Това в България се превръща в масова практика и според няколко независими доклада говорим за 50 процента от колите. Един от начините, по които хората сами започнаха да се справят с този проблем, е, когато отиват в официалните дилърства на марката и по един или друг начин се опитват да разберат, ако колата идва от Италия в сервиза на колко километра е била в Италия", каза за БНР Андрей Новаков, евродепутат от ЕНП/ГЕРБ.

 Той предлага тези километри всяка година анонимно да бъдат споделяни между държавите.

„Това означава, че ако си харесам кола на "Горубляне“ и ми я продадат на 120 хиляди километра и успея да разбера, че е внесена от Австрия миналата година и в Австрия е минала преглед на 300 хиляди километра, това означава, че ме лъжат“. 

Системата работи, но е доброволна на ниво държави, не и на ниво индивидуални физически лица.

"Това е така, защото според някои държави показанията на километропоказателя са чувствителна лична информация. Аз съм готов да споря с всеки, който да ми обясни това защо колко показва километража е чувствителна лична информация при положение, че не знаеш на кого е била тази кола, нито къде са изминати тези километри", допълни Новаков.
Евродепутатът коментира, че единната система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките автомобили ще включва информация за номера на рамата и пробега на автомобила.

"На първо време, тъй като според някои държави това е чувствителна информация, достъп до нея ще имат органите на КАТ, за да направиш справка и в момента, в който тя се окаже работеща с привлечени достатъчно държави в нея най-вече тези, които изнасят много коли втора ръка, тогава ще направя предложение тази информация да бъде достъпна на телефоните на хората, така че още в автокъщата, когато оглеждаш колата, да можеш да провериш колко километра е минала“.


Собственик на голяма автокъща, пожелал анонимност, коментира:

"Според мен това е доста закъсняла идея, технологиите много бързо се развиват и след няколко години няма да има техническа възможност да се превърта километража на колите, няма да може да се случва това, защото технологиите вървят бързо и ще бъде направен огромен скок в автомобилостроенето – това е много остаряла мярка, която няма да бъде на дневен ред. След 2-3 години няма да бъде ефективно това“.